Budujeme retail parky – osvedčenú investíciu developerov

Veľké nákupné centrá vo veľkých mestách už nepribúdajú tak intenzívne. Namiesto nich vznikajú jednopodlažné budovy s parkoviskom – retail parky. Ťažia z konceptu, ktorý poskytuje rozšírenie obchodných plôch aj na okraji miest či v menších mestách. 

Komerčná nehnuteľnosť ako atraktívna investícia

Z dát globálnej realitno-poradenskej spoločnosti CBRE vyplýva, že za posledných päť rokov bolo na Slovensku skolaudovaných 19 retail parkov s celkovou prenajímateľnou plochou 93 400 m² a preinvestovalo sa do nich cez 100 miliónov eur (informácia nezahŕňa dáta z celého roka 2024). 

Za zmienku stojí, že takmer tretina z tejto plochy bola dostavaná v priebehu roka 2023, čo ukazuje, ako dopyt po výstavbe retail parkov stúpa. 

Pre investorov sú z roka na rok atraktívnejšie, pretože aj napriek aktuálnym “výzvam” v hospodárstve si udržujú svoju hodnotu a sú odolné voči trhovým výkyvom. Ukázali sa ako životaschopný investičný formát aj v pandemických aj postpandemických časoch. 

Investične výhodné sa neukazuje len ekonomicky silnejšie západné Slovensko. Záujem o retail parky rastie aj na strednom a východnom Slovensku (47 % z celkového objemu realizovaných projektov je z týchto oblastí). Okrem iného preto, že nájomcami sú často diskontní predajcovia (napr. TEDi, KiK, Pepco, Action…), ktorí sú v časoch inflácie obyvateľmi vyhľadávanými.

Prímestské oblasti a retail parky majú rastúci potenciál

K rozmachu budovania maloobchodných sietí v podobe retail parkov nedošlo len vo veľkých mestách, ale aj v perifériách a prímestských oblastiach (tieto obchodné zóny zvyčajne slúžia ako “doplnok” super/hypermarketov).

Tým, že sa nachádzajú v blízkosti frekventovaných dopravných uzlov alebo na okrajoch miest, poskytujú možnosti účelového, a hlavne praktického nakupovania. Oproti “klasickým” nákupným centrám je lokalita ich výhodou.

Podľa dát CBRE retail parky charakterizuje stabilný nájomný mix a z pohľadu návštevnosti (a obratu jednotlivých prevádzok) sú výkonnejšie v porovnaní s nákupnými centrami. Keďže sa vyznačujú diverzifikáciou typu prevádzok, nájomcovia retail parkov sú viazaní na jedného potravinára. Ten je v jednopodlažnej budove doplnený rôznymi obchodmi s elektronikou, oblečením, drogériou, doplnkami do domácnosti, stravovaním a pod.

Ak sa na to pozrieme z hľadiska investovania, tak investor s portfóliom retail parkov môže jednak vyjednávať lepšie podmienky a jednak získať dlhodobé zmluvy s nájomcami v podobe medzinárodných sieťových obchodníkov.

Retail parky udržateľnejšie

Aj pri výstavbe retail parkov sa už prihliada na uplatnenie tzv. ESG (environmentálnych a sociálnych a riadiacich štandardov). Stávajú sa obchodným centrami 21. storočia, čo zároveň zvyšuje požiadavky miestnych samospráv, obyvateľov. Aj to je jeden z dôvodov, prečo sú novovznikajúce retail parky energeticky efektívnejšie, kladie sa dôraz na zníženie ich prevádzkových nákladov.

Aj my v Belevis Construction to vnímame. Súčasťou nášho portfólia sú i retail parky. V Šali Veči a Šamoríne už zlepšujú občiansku vybavenosť, v Nových Zámkoch sa tak stane v blízkej budúcnosti.

Ak je reč o investovaní do komerčných nehnuteľností, koncept retail parkov v posledných rokoch reflektuje, že je dlhodobo stabilným prvkom maloobchodných aktív, a to aj pri trhových výkyvoch.